dr hab. Anna Turula, prof. UWr

Turula

dr hab. Anna Turula, prof. UWr

StanowiskoProfesor UWr
ZakładZakład Glottodydaktyki
emailanna.turula@uwr.edu.pl

wykształcenie

  • absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego; ukończone studia: filologia angielska, specjalność nauczycielska (1990r.)

uzyskane stopnie naukowe

  • doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; Uniwersytet Śląski, 2002r.

doktorat z zakresu psycholingwistyki; przedmiot zainteresowania: dorosły uczeń języka angielskiego

  • doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; Uniwersytet Śląski, 2012r.

habilitacja z zakresu psycholingwistyki; przedmiot zainteresowania: dorosły uczeń języka angielskiego

przebieg pracy zawodowej

  • 1988-1990 – nauczyciel języka angielskiego w IX Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu
  • 1990-1991 – lektor języka angielskiego; Akademia Ekonomiczna w Katowicach
  • 1991-1998 – referent-tłumacz; ZHR, Warszawa
  • 1998-2003 – lektor języka angielskiego; Studium Intensywnej Nauki Języka Angielskiego (stowarzyszone z British Council), Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • 1998-2002 – uczestniczka studiów doktoranckich; Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • 2002-2003 – asystent w Katedrze Anglistyki Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej
  • 2003-2009 – adiunkt w Katedrze Anglistyki Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej
  • 2009 – 2010 – adiunkt i kierownik Zakładu Dydaktyki Języka Angielskiego w Katedrze Anglistyki Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie
  • 2010 – 2012 – adiunkt i dyrektor Instytutu Neofilologii Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie
  • 2012 – 2013 – profesor SAN, zastępca dyrektora Instytutu Anglistyki SAN, kierownik Zakładu Nowych Technologii w Glottodydaktyce
  • 2013 – 2014 – adiunkt w Instytucie neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
  • 2014 – 2024 – profesor nadzwyczajny w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu KEN w Krakowie, Kierownik Katedry Cyfrowej Edukacji Językowej, autorka programu studiów Cyfrowy nauczyciel języka angielskiego
  • 2024 – obecnie – profesor w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

ponadto:

  • 1988-2003 – lektor języka angielskiego w prywatnych szkołach językowych
  • 2000 – 2018 – ESOL Cambridge speaking examiner
  • 2007 – 2012 – recenzent Małopolskiego Konkursu Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów; edycje VII, VIII, IX i X
  • członek komitetu organizacyjnego Olimpiady Lingwistyki Matematycznej (Uniwersytet Wrocławski, Wydział Matematyki i Informatyki)
  • recenzent czasopisma Teaching English with Technology
  • fundator i prezes zarządu Fundacji Rozwoju Innowacji Edukacyjnych wIEm
  • blogerka; dawniej: https://jezykmniezachwyca.blogspot.com/

publikacje i wystąpienia konferencyjne

  • autorstwo sześciu opublikowanych monografii – Language Anxiety and Classroom Dynamics. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH (rozprawa doktorska, wydana w 2006r.); Teaching English as a Foreign Language. From Theory to Practice and All the Way Back. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej (wydana w 2010r.); Form-Focused Instruction and the Advanced Language Learner. On the Importance of the Semantics of Grammar. Frankfurt: Peter Lang(rozprawa habilitacyjna, wydana w 2011); E-Learning akademicki. Perspektywa humanistyczna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP;  Cyfrowy nauczyciel języka angielskiego. O kształceniu przyszłych nauczycieli do mądrego używania technologii informacyjno-komunikacyjnych (Wydawnictwo Naukowe UKEN; 2024);  Kształtowanie (się) postaw na lekcji języka obcego. eTwinning jako przestrzeń wyjątku (Wydawnictwo Naukowe UKEN; 2024).
  • współredakcja monografii Studies in Cognitive Semantics. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej (współredakcja – B. Bierwiaczonek), Syntax in Cognitive Grammar (współredakcja – B. Bierwiaczonek i B. Cetnarowska), oraz Insights into Technology Enchanced Language Pedagogy. Peter Lang, Frankfurt(wspólredakcja – B. Mikołajewska); CALL for Bridges between School and Academia (współredakcja M. Chojnacka); CALL for Background (współredakcja A. Buczek-Zawiła)
  • ok. 100 opublikowanych artykułów
  • udział ok. 100 konferencjach naukowych

Dydaktyka: prowadzone zajęcia

  • Dydaktyka języka angielskiego (w)
  • Dydaktyka CALL (w)
  • Różnice indywidualne w dydaktyce języka obcego, tradycyjnej i zdalnej (ćw)
  • Seminaria licencjackie i magisterskie
  • Narzędzia nowoczesnego badacza (ćw)
  • Alfabetyzm medialny (ćw)
  • Gramatyka praktyczna (ćw)
  • Dydaktyka szkoły wyższej (w; Szkoła doktorska)
  • Dydaktyka szkoły wyższej, językoznawstwo (ćw; Szkoła doktorska)
  • Linguistics across boarders (ćw; Szkoła doktorska)

Dydaktyka: promotorstwo i recenzje

  • 100+ wypromowanych prac magisterskich
  • Promotorstwo w przewodach doktorskich dr Natalii Góralczyk i dr Anny Dziury
  • Recenzje w przewodach doktorskich mgr. Martina Hintona, mgr. Marka Molendy i mgr Sylwii Stachurskiej

Materiały dydaktyczne do nauki języka angielskiego

  • 1994. Labyrinths. Gra dydaktyczna do nauki języka angielskiego dla zaawansowanych. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego, Warszawa; gra na liście pomocy rekomendowanych przez MEN
  • 1996-1998. Piece of Cake czyli angielski w ciasteczkach. Kurs języka angielskiego dla dzieci. Gazeta Wyborcza: Gazeta w Katowicach; w tym popularyzacja języka angielskiego i kultury anglojęzycznej i organizacja konkursów dla dzieci i młodzieży
  • 1997-1998. Classroom Corner. Materiały dydaktyczne. Yes! Miesięcznik Polsko-Angielski. (wydawca – Kraków: Idea)
  • 2020 – obecnie – e-learningowy kurs języka angielskiego dla żeglarzy
  • 2020 – obecnie –  Kurs języka angielskiego dla żeglarzy na Facebooku i Instagramie.

Udział w projektach międzynarodowych

  • Wymiany wirtualne, m.in z Pädagogische Hochschule we Fryburgu (Niemcy) – 3 projekty; z Uniwersytetem Kalifornijskim w Santa Barbara (USA) – 3 projekty, z Uniwersytetem Autonomicznym w Madrycie – 1 projekt; oraz z Uniwersytetem SUNY w Nowym Jorku – 1 projekt.
  • Wykłady gościnne w ramach programu Erasmus i Erasmus Plus: 2006 – Norre  Nissum Seminarium, Dania; 2012 – Universidad  de Cadiz, Hiszpania; 2015 – Pädagogische Hochschule, Freiburg, Niemcy; 2016 – University of Castilla La Mancha, Hiszpania; 2017 – Pädagogische Hochschule,  Zurich, Szwajcaria; 2017 – Malmö University, Malmö , Szwecja; 2018 – Beit Berl College, Tel Awiw, Izrael
  • 2018-2021 – udział w międzynarodowym projekcie CATAPULT realizowanym w programie Erasmus+. Role: badacz i lokalny koordynator dla Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; http://catapult-project.eu/
  • 2022-obecnie – udział  w międzynarodowym projekcie NETT Devise realizowanym w programie Erasmus+. Role: nauczyciel-badacz; https://ip.uken.krakow.pl/nettdevice/
  • 2022-2023 – ewaluator zewnętrzny w projekcie międzynarodowym projekcie FRAMES realizowanym w ramach programu Erasmus+; https://frames-project.eu/

Certyfikaty

  • Certificate of Proficiency in English (CPE)
  • Certyfikat Tutora 2. edycji Szkoły Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense we Wrocławiu

Znajomość języków

polski – ojczysty; angielski – biegła; francuski i rosyjski – komunikatywna; śląski i łacina – bierna

Zainteresowania naukowe

e-learning akademicki, technologie informacyjno-komunikacyjne w dydaktyce języków obcych i w kształceniu nauczycieli, sfera afektywna w nauce języka obcego, nauczanie formalnych aspektów języka; semantyka form gramatycznych, całościowe modele semantyczne

Zainteresowania pozanaukowe

literatura amerykańska, matematyka, zabawy literackie, aktywność na świeżym powietrzu, żeglarstwo

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER