
dr hab. Anna Turula, prof. UWr
Stanowisko | Profesor UWr |
Zakład | Zakład Glottodydaktyki |
anna.turula@uwr.edu.pl |
wykształcenie
- absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego; ukończone studia: filologia angielska, specjalność nauczycielska (1990r.)
uzyskane stopnie naukowe
- doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; Uniwersytet Śląski, 2002r.
doktorat z zakresu psycholingwistyki; przedmiot zainteresowania: dorosły uczeń języka angielskiego
- doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; Uniwersytet Śląski, 2012r.
habilitacja z zakresu psycholingwistyki; przedmiot zainteresowania: dorosły uczeń języka angielskiego
przebieg pracy zawodowej
- 1988-1990 – nauczyciel języka angielskiego w IX Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu
- 1990-1991 – lektor języka angielskiego; Akademia Ekonomiczna w Katowicach
- 1991-1998 – referent-tłumacz; ZHR, Warszawa
- 1998-2003 – lektor języka angielskiego; Studium Intensywnej Nauki Języka Angielskiego (stowarzyszone z British Council), Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 1998-2002 – uczestniczka studiów doktoranckich; Uniwersytet Śląski w Katowicach
- 2002-2003 – asystent w Katedrze Anglistyki Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej
- 2003-2009 – adiunkt w Katedrze Anglistyki Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej
- 2009 – 2010 – adiunkt i kierownik Zakładu Dydaktyki Języka Angielskiego w Katedrze Anglistyki Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie
- 2010 – 2012 – adiunkt i dyrektor Instytutu Neofilologii Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie
- 2012 – 2013 – profesor SAN, zastępca dyrektora Instytutu Anglistyki SAN, kierownik Zakładu Nowych Technologii w Glottodydaktyce
- 2013 – 2014 – adiunkt w Instytucie neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
- 2014 – 2024 – profesor nadzwyczajny w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu KEN w Krakowie, Kierownik Katedry Cyfrowej Edukacji Językowej, autorka programu studiów Cyfrowy nauczyciel języka angielskiego
- 2024 – obecnie – profesor w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
ponadto:
- 1988-2003 – lektor języka angielskiego w prywatnych szkołach językowych
- 2000 – 2018 – ESOL Cambridge speaking examiner
- 2007 – 2012 – recenzent Małopolskiego Konkursu Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów; edycje VII, VIII, IX i X
- członek komitetu organizacyjnego Olimpiady Lingwistyki Matematycznej (Uniwersytet Wrocławski, Wydział Matematyki i Informatyki)
- recenzent czasopisma Teaching English with Technology
- fundator i prezes zarządu Fundacji Rozwoju Innowacji Edukacyjnych wIEm
- blogerka; dawniej: https://jezykmniezachwyca.blogspot.com/
publikacje i wystąpienia konferencyjne
- autorstwo sześciu opublikowanych monografii – Language Anxiety and Classroom Dynamics. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH (rozprawa doktorska, wydana w 2006r.); Teaching English as a Foreign Language. From Theory to Practice and All the Way Back. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej (wydana w 2010r.); Form-Focused Instruction and the Advanced Language Learner. On the Importance of the Semantics of Grammar. Frankfurt: Peter Lang(rozprawa habilitacyjna, wydana w 2011); E-Learning akademicki. Perspektywa humanistyczna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP; Cyfrowy nauczyciel języka angielskiego. O kształceniu przyszłych nauczycieli do mądrego używania technologii informacyjno-komunikacyjnych (Wydawnictwo Naukowe UKEN; 2024); Kształtowanie (się) postaw na lekcji języka obcego. eTwinning jako przestrzeń wyjątku (Wydawnictwo Naukowe UKEN; 2024).
- współredakcja monografii Studies in Cognitive Semantics. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej (współredakcja – B. Bierwiaczonek), Syntax in Cognitive Grammar (współredakcja – B. Bierwiaczonek i B. Cetnarowska), oraz Insights into Technology Enchanced Language Pedagogy. Peter Lang, Frankfurt(wspólredakcja – B. Mikołajewska); CALL for Bridges between School and Academia (współredakcja M. Chojnacka); CALL for Background (współredakcja A. Buczek-Zawiła)
- ok. 100 opublikowanych artykułów
- udział ok. 100 konferencjach naukowych
- h-index: 12; i10 index: 15; link do publikacji
Dydaktyka: prowadzone zajęcia
- Dydaktyka języka angielskiego (w)
- Dydaktyka CALL (w)
- Różnice indywidualne w dydaktyce języka obcego, tradycyjnej i zdalnej (ćw)
- Seminaria licencjackie i magisterskie
- Narzędzia nowoczesnego badacza (ćw)
- Alfabetyzm medialny (ćw)
- Gramatyka praktyczna (ćw)
- Dydaktyka szkoły wyższej (w; Szkoła doktorska)
- Dydaktyka szkoły wyższej, językoznawstwo (ćw; Szkoła doktorska)
- Linguistics across boarders (ćw; Szkoła doktorska)
Dydaktyka: promotorstwo i recenzje
- 100+ wypromowanych prac magisterskich
- Promotorstwo w przewodach doktorskich dr Natalii Góralczyk i dr Anny Dziury
- Recenzje w przewodach doktorskich mgr. Martina Hintona, mgr. Marka Molendy i mgr Sylwii Stachurskiej
Materiały dydaktyczne do nauki języka angielskiego
- 1994. Labyrinths. Gra dydaktyczna do nauki języka angielskiego dla zaawansowanych. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego, Warszawa; gra na liście pomocy rekomendowanych przez MEN
- 1996-1998. Piece of Cake czyli angielski w ciasteczkach. Kurs języka angielskiego dla dzieci. Gazeta Wyborcza: Gazeta w Katowicach; w tym popularyzacja języka angielskiego i kultury anglojęzycznej i organizacja konkursów dla dzieci i młodzieży
- 1997-1998. Classroom Corner. Materiały dydaktyczne. Yes! Miesięcznik Polsko-Angielski. (wydawca – Kraków: Idea)
- 2020 – obecnie – e-learningowy kurs języka angielskiego dla żeglarzy
- 2020 – obecnie – Kurs języka angielskiego dla żeglarzy na Facebooku i Instagramie.
Udział w projektach międzynarodowych
- Wymiany wirtualne, m.in z Pädagogische Hochschule we Fryburgu (Niemcy) – 3 projekty; z Uniwersytetem Kalifornijskim w Santa Barbara (USA) – 3 projekty, z Uniwersytetem Autonomicznym w Madrycie – 1 projekt; oraz z Uniwersytetem SUNY w Nowym Jorku – 1 projekt.
- Wykłady gościnne w ramach programu Erasmus i Erasmus Plus: 2006 – Norre Nissum Seminarium, Dania; 2012 – Universidad de Cadiz, Hiszpania; 2015 – Pädagogische Hochschule, Freiburg, Niemcy; 2016 – University of Castilla La Mancha, Hiszpania; 2017 – Pädagogische Hochschule, Zurich, Szwajcaria; 2017 – Malmö University, Malmö , Szwecja; 2018 – Beit Berl College, Tel Awiw, Izrael
- 2018-2021 – udział w międzynarodowym projekcie CATAPULT realizowanym w programie Erasmus+. Role: badacz i lokalny koordynator dla Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; http://catapult-project.eu/
- 2022-obecnie – udział w międzynarodowym projekcie NETT Devise realizowanym w programie Erasmus+. Role: nauczyciel-badacz; https://ip.uken.krakow.pl/nettdevice/
- 2022-2023 – ewaluator zewnętrzny w projekcie międzynarodowym projekcie FRAMES realizowanym w ramach programu Erasmus+; https://frames-project.eu/
Certyfikaty
- Certificate of Proficiency in English (CPE)
- Certyfikat Tutora 2. edycji Szkoły Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense we Wrocławiu
Znajomość języków
polski – ojczysty; angielski – biegła; francuski i rosyjski – komunikatywna; śląski i łacina – bierna
Zainteresowania naukowe
e-learning akademicki, technologie informacyjno-komunikacyjne w dydaktyce języków obcych i w kształceniu nauczycieli, sfera afektywna w nauce języka obcego, nauczanie formalnych aspektów języka; semantyka form gramatycznych, całościowe modele semantyczne
Zainteresowania pozanaukowe
literatura amerykańska, matematyka, zabawy literackie, aktywność na świeżym powietrzu, żeglarstwo