
dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr
Zakład | Zakład Literatury Angielskiej i Studiów Porównawczych |
justyna.deszcz-tryhubczak@uwr.edu.pl |
Dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr, jest współzałożycielką (wspólnie z prof. Markiem Oziewiczem) Pracowni Literatury oraz Kultury Dziecięcej i Młodzieżowej w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego w 2003 roku. Kierowała Pracownią w latach 2013-2022 i pozostawała jej członkinią do 2024 roku. Jest również współzałożycielką i członkinią Rady Programowej Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się współczesną literaturą i kulturą dziecięcą, studiami nad dzieciństwem, posthumanizmem oraz badaniami partycypacyjnymi z dziećmi jako współbadaczami. Publikuje m.in. na temat badań z dziećmi, relacji międzypokoleniowych, nowomaterialistycznego podejścia do literatury dziecięcej, antropocenu i poezji tworzonej przez dzieci. Jest autorką książki Yes to Solidarity, No to Oppression: Radical Fantasy Fiction and Its Young Readers (2016). Zbiór Intergenerational Solidarity in Children’s Literature and Film (2021), który współredagowała z Zoe Jacques, otrzymał Edited Book Award 2023, nagrodę przyznawaną przez International Research Society for Children’s Literature. Współredagowała również (z Ireną Barbarą Kallą) zbiór Children’s Literature and Intergenerational Relationships: Encounters of the Playful Kind (2021) oraz Rulers of Literary Playgrounds: Politics of Intergenerational Play in Children’s Literature (2021), a także (z Macareną Garcíą-González) Children’s Cultures after Childhood (2023) oraz (z Terri Doughty i Janet Grafton) Cultures and Pedagogies in the Anthropocene: Multidisciplinary Entanglements (2025). Od 2015 roku jest również redaktorką recenzji publikacji naukowych w czasopiśmie International Research in Children’s Literature, a od 2018 roku – członkinią komitetu redakcyjnego czasopisma Book 2.0. Jest także członkinią komitetu naukowego serii LETTERATURA PER L’INFANZIA: Studi, Testi e Pratiche educative wydawnictwa Franco Angeli (od 2022 roku) oraz komitetu redakcyjnego serii Anthem Young Adult and Children’s Literature wydawnictwa Anthem Press.
Justyna Deszcz-Tryhubczak jest stypendystką Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2003 i 2004), Internationale Jugendbibliothek w Monachium (2005), Fundacji Kościuszkowskiej (2013, Rutgers University) oraz Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (2014, Rutgers University). W latach 2016-2017 uczestniczyła w pracach zespołu realizującego projekt “Learning to Include”, który został laureatem konkursu o granty Alumni Engagement Innovation Fund (AEIF) Departamentu Stanu USA w kategorii Human Rights and Social Inclusion of Vulnerable Populations. Projektem kierował Bartosz Wilimborek z Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Aktywności w ramach projektu dotyczyły rozwijania i promocji różnorodnych metod edukacji szkolnej dotyczącej niepełnosprawności. W latach 2014-2019, współreprezentowała Polskę w COST Action E-READ: Evolution of reading in the age of digitization, uczestnicząc w pracach grupy Developmental Aspects of Reading oraz pełniąc funkcję Stakeholder Liaison Officers: Reading/Literacy Promoters. W latach 2017-2018 Justyna Deszcz-Tryhubczak uzyskała i zrealizowała grant w ramach Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowship na Anglia Ruskin University. Jest także stypendystką programu im. M. Bekkera Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Anglia Ruskin University, 2020).
W latach 2018-2024 Justyna Deszcz-Tryhubczak pełniła funkcję koordynatorki (z ramienia UWr) w programie Erasmus Mundus International Master: Children’s Literature, Media, & Culture. Od września 2023 bierze udział realizacji programu Erasmus Mundus International Master: Children’s Literature, Media, & Cultural Entrepreneurship. Od 2023 roku pełni funkcję kierownika (z ramienia UWr) międzynarodowego projektu Seen and Heard: Young People’s Voices and Freedom of Expression, realizowanego we współpracy z Uniwersytetem Maltańskim, Uniwersytetem Humboldtów i Amnesty International Polska. Od 2025 roku pełni funkcję kierownika (z ramienia UWr) w międzynarodowym projekcie CoREM: Collective Remembrance: Engaging Youth Through Curatorial Practices, finansowanym przez Komisję Europejską. Instytucją wiodącą w projekcie jest Uniwersytet Pompeu Fabry, a jego koordynatorką – dr Macarena García-González.
Justyna Deszcz-Tryhubczak angażuje się także w działalność popularyzatorską i organizacyjną. W latach 2017-2021 była członkinią rady wykonawczej International Research Society for Children’s Literature i koordynowała program mentoringowy IRSCL. W 2017 roku była też mentorką w pierwszej edycji programu TopMinds, którego inicjatorami są Stowarzyszenie Top 500 Innovators oraz Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta. W 2019 roku była członkinią jury konkursu Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY. Od 2023 r. jest afiliowana przy Center for Climate Literacy na University of Minnesota, gdzie współredaguje czasopismo dla edukatorów Climate Literacy in Education. Jest również członkiem zespołu literatury dziecięcej w Museum of Childhood Ireland. W latach 2021-2023 brała udział w projekcie poświęconym komunikacji międzypokoleniowej, realizowanym przez Fundację Margines, we współpracy z Forum Darczyńców oraz dzięki wsparciu Fundacji BNP Paribas, w wyniku którego powstała między innymi publikacja (we współautorstwie z dr hab. Ewą Maciejewską-Mroczek, UW) „Najlepiej zapytać: Jak się komunikować z młodymi osobami? Jak o nich rozmawiać?”. Od 2024 r. uczestniczy w międzynarodowym projekcie edukacyjnym „EDU-CLIMA: Cross-disciplinary EDUcation for CLIMateAction”, realizowanym w ramach ARQUS Innovation Fund 2024 (Ad Hoc Bottom-up Initiatives).
Udział w grantach i projektach:
- Shaping a Preferable Future: Children Reading, Thinking and Talking about Alternative Communities and Times.Marie Skłodowska-Curie Actions (Individual fellowship). Horyzont 2020. Kierownik (we współpracy z Eugenem Giddensem). Okres realizacji: 21.08.2017-20.08.2018. Miejsce realizacji:,Anglia Ruskin University. Kwota grantu: 97 727,40 euro.
- Ekopoetyczne splątania: Rola poezji pisanej przez dzieci w spuściźnie artystycznej Johna Clare’a. Kierownik. Program im. M. Bekkera, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej. Okres realizacji: 02.03.2020-02.08.2020. Miejsce realizacji: Anglia Ruskin University. Kwota grantu: 86 000 zł.
- program międzynarodowych studiów magisterskich Erasmus Mundus Joint Master: Children’s Literature, Media and Cultural Entrepreneurship, koordynowany przez Uniwersytet w Glasgow. Uniwersytet Wrocławski ma w nim status key associate partner. Koordynatorka z ramienia UWr. Okres realizacji: 2023-2029. Kwota grantu uzyskanego przez zespół programu pod kierownictwem prof. Evelyn Arizpe: 5.742.000,00 €
- Erasmus Mundus International Master: Children’s Literature, Media and Culture. Okres realizacji: 2018-2024. Kwota grantu uzyskanego przez zespół programu pod kierownictwem prof. Evelyn Arizpe: 3 929 000,00 euro.
- Seen and Heard: Young People’s Voices and Freedom of Expression. KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education. Instytucje partnerskie: University of Malta (instytucja wiodąca), Humboldt University in Berlin, Amnesty International Poland. Kierownik projektu na UWr. Okres realizacji: 01.09.2023-31.08.2026. Kwota grantu uzyskana przez zespół projektu po kierownictwem dr Giuliany Fenech: 400 000 euro.
- CoREM: Collective Remembrance: Engaging Youth Through Curatorial Practices. CERV-2024-CITIZENS-REM. Kierownik projektu na UWr. Instytucje partnerskie: Pompeu Fabra University (instytucja wiodąca) History Museum Bosnia and Hercegovina, Holocaust Fund of the Jews from Macedonia, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, onsorci del Museu d’Art Contemporani de Barcelona oraz Armenian Genocide Museum-Institute Foundation. Okres realizacji: 01.09.2025-31.08.2027. Kwota grantu uzyskana przez zespół projektu pod kierownictwem dr. Macareny Garcíi-González: 372 505 euro.
Yes to Solidarity, No to Oppression : Radical Fantasy Fiction and Its Young Readers / Justyna Deszcz-Tryhubczak Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2016. – 184 pp
Redakcja monografii:
Children’s Literatures, Cultures, and Pedagogies in the Anthropocene: Multidisciplinary Entanglements /edited by Terri Doughty, Justyna Deszcz-Tryhubczak and Janet Grafton. Bloomsbury Academic 2025. 246 pages. Published in Open Access funded by The Initiative of Excellence – Research University (IDUB), grant w wysokości 8,000 GBP.
Children’s Cultures after Childhood / edited by Justyna Deszcz-Tryhubczak, Macarena García-González. Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, 2023. – 232 pages. Published in Open Access funded by The Initiative of Excellence – Research University (IDUB), grant grant w wysokości 7,000 euro.
Rulers of Literary Playgrounds: Politics of Intergenerational Play in Children’s Literature / edited by Justyna Deszcz-Tryhubczak and Irena Barbara Kalla. New York : Routledge, 2022. – 260 pp.
Children’s Literature and Intergenerational Relationships. Encounters of the Playful Kind / edited by Justyna Deszcz-Tryhubczak, Irena Barbara Kalla. Cham : Palgrave Macmillan, 2021. – 252 pages
Intergenerational Solidarity in Children’s Literature and Film / edited by Justyna Deszcz-Tryhubczak, Zoe Jaques Jackson : University Press of Mississippi, 2021. – 284 pages.
Publikacje w czasopismach:
Thinking and doing with childism in children’s literature studies / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Macarena GarcíaGonzález // Children and Society. 2022. https://doi.org/10.1111/chso.12619
Our Com(mon)passion: Entangled Reflections on the Backstages of Our Research / Macarena García-González, Justyna Deszcz-Tryhubczak // Critical Studies in Teaching and Learning. – Vol. 8, special issue (2020), pp. 111-125
New Materialist Openings to Children’s Literature Studies / Macarena García-González, Justyna Deszcz-Tryhubczak// International Research in Children’s Literature. – Vol. 13, no. 1 (2020), pp. 45-60
Thinking with Deconstruction: Book-Adult-Child Events in Children’s Literature Research / Justyna DeszczTryhubczak // Oxford Literary Review. – Vol. 41, no. 2 (2019), pp. 185-201
Productive Remembering of Childhood: Child-Adult Memory-Work with the School Literary Canon / Justyna DeszczTryhubczak, Mateusz Marecki, Ewa Chawar, Magdalena Kaczkowska, Katarzyna Kowalska, Aleksandra Kulawik, Maja Ożlańska, Milena Palczyńska, Natalia Parcheniak and Eryk Pszczołowski // Humanities. – Vol. 8, iss. 2 (2019), no. art. 74, pp. 1-13
Children’s Voices in the Polish Canon Wars: Participatory Research in Action / Ewa Chawar, Justyna DeszczTryhubczak, Katarzyna Kowalska, Olga Maniakowska, Mateusz Marecki, Milena Palczyńska, Eryk Pszczołowski, and Dorota Sikora. Special Issue: „Possible” and „Impossible” Children. // International Research in Children’s Literature. – Vol. 11, no, 2 (2018), pp. 111-131
Reading About Solidarity and Collective Action : Social Minds in Radical Fantasy Fiction / Justyna DeszczTryhubczak // Children’s Literature in Education. – Vol. 51 (2020), pp. 144-159. First published online: 01 Nov 2018.
Whose Canon?: The Absence of Children’s Voices in the Polish Canon Battle / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Mateusz Marecki // The Journal of the History of Childhood and Youth. – Vol. 11, no. 1 winter (2018), pp. 81-87
Using Literary Criticism for Children’s Rights : Toward a Participatory Research Model of Children’s Literature Studies / Justyna Deszcz-Tryhubczak // The Lion And The Unicorn : A Critical Journal of Children’s Literature. – Vol. 40, no. 2 (2016), pp. 215-231.
Reading as Synthesis of Immersion and Interactivity: Multimodal Metaphors in „The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore” Combo / Justyna Deszcz-Tryhubczak and Mateusz Marecki // Anglica Wratislaviensia. Vol. 53 (2015), pp. 45-54.
„We are the nation of dreams” (M.T. Anderson, feed) : exploring and creating visions of the h+ future with young adults / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Agnieszka Małek-Bohusz. – Bibliogr. – Streszcz. w jęz. ang. // Filoteknos : literatura dziecięca-mediacja kulturowa-antropologia dzieciństwa : children’s literature-cultural mediation-anthropology of childhood. – Vol. 5 (2015), s. 17-28. – Tytuł numeru: The Fantastic Realms.
Understanding motherhood as maturation : maternity scripts in Lois Lowry’s ” Son” / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Mateusz Marecki // Children’s Literature in Education. – Vol. 46, no.2 (2015), pp. 190-205
The World Turned Upside Down: Exploring Alternate History with Young Adults / Justyna Deszcz-Tryhubczak [and] Mateusz Marecki // Children’s Literature in English Language Education. – Vol.1, no. 1 (2013), pp. 1-18
Salman Rushdie’s magical kingdom : „The Moor’s last sigh” and a fairy-tale utopia / Justyna Deszcz // Marvels and Tales. – Vol. 18, no. 1 (2004), pp. 28-52.
Beyond the Disney Spell, or Escape into Pantoland / Justyna Deszcz //Folklore – Vol. 113, no. 1 (2002) pp. 83-91.
Rozdziały w monografiach:
Deszcz-Tryhubczak, Justyna and Macarena García-González. Speculating about Post-Anthropocene Childhoods with Donna Haraway’s “The Camille Stories”: A Response from Children’s Literature and Culture Studies. In: Children’s Literatures, Cultures, and Pedagogies in the Anthropocene: Multidisciplinary Entanglements. Edited by Terri Doughty, Justyna Deszcz-Tryhubczak and Janet Grafton. Bloomsbury Academic 2025. 246 pages. 231-241.
Research with Young Readers: Participatory Approaches in Children’s Literature Studies / Justyna Deszcz-Tryhubczak // In: The Routledge Companion to Children’s Literature and Culture / Claudia Nelson, Elisabeth Wesseling, Andrea Mei-Ying Wu (eds.). – New York : Routledge, 2023. – pp. 80-92
Ethics, epistemologies, and relational ontologies in researching children’s cultures / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Macarena García-González// In: Children’s Cultures after Childhood / edited by Justyna Deszcz-Tryhubczak, Macarena García-González. Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, 2023. – pp. 1-17
Research with children, weeds, and a book / Justyna Deszcz-Tryhubczak // In: Children’s Cultures after Childhood / edited by Justyna Deszcz-Tryhubczak, Macarena García-González. -Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, 2023. – pp. 122-136
Arboreal Entanglements: Childrenforest and Deforestation in Ecopoetry by Children / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Charlotte van Bergen // In : Plants in Children’s and Young Adult Literature / edited by Melanie Duckworth, Lykke Guanio-Uluru. – New York : Routledge, 2023. – pp. 115-129
The Playground of Children’s Literature / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Irena Barbara Kalla // In: Rulers of Literary Playgrounds: Politics of Intergenerational Play in Children’s Literature / edited by Justyna Deszcz-Tryhubczak and Irena Barbara Kalla. – New York : Routledge, 2022. – S. 1-9
4/11/2021 A Meta-critical Reflection on Academic Writing with Child Researchers / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Mateusz Marecki // In: Ethics and Integrity in Research with Children and Young People / edited by Grace Spencer. – Bingley : Emerald Publishing, 2021. – (Advances in Research Ethics and Integrity ; vol. 7). – pp. 213-227
23/04/2021 Play, Children’s Literature, and Intergenerational Connectivity / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Irena Barbara Kalla // In: Children’s Literature and Intergenerational Relationships. Encounters of the Playful Kind / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Irena Barbara Kalla editors. – Cham : Palgrave Macmillan, 2021. – (Critical Approaches to Children’s Literature). – pp. 1-15.
Towards Intergenerational Solidarity in Children’s Literature and Film / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Zoe Jaques // In: Intergenerational Solidarity in Children’s Literature and Film / edited by Justyna Deszcz-Tryhubczak, Zoe Jaques. – Jackson : University Press of Mississippi, 2021. – pp. 11-27
The Pleasures and Impasses of Teaching Young Adult Literature to Polish Graduates in English Studies / Justyna Deszcz-Tryhubczak // In: Teaching Young Adult Literature / edited by Mike Cadden, Karen Coats, Roberta Seelinger Trites. – New York: Modern Language Association of America, 2020. – (Options for Teaching). – pp. 172-178
Reading and digital media : European perspectives / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Frank Huysmans// /in: Learning to Read in a Digital World / edited by Mirit Barzillai, Jenny Thomson, Sascha Schroeder, Paul van den Broek. – Amsterdam ; Philadelphia : John Benjamin Publishing Company, 2018. – (Studies in Written Language and Literacy ; 17). – pp. 1-29.
Feeling the Potential of Elsewhere: Terry Pratchett’s „Nation” in Theatre / Justyna Deszcz-Tryhubczak // In: Terry Pratchett’s Narrative Worlds : From Gint Turtles to Small Gods / Marion Rana (Herausgeber). – Cham : Springer International Publishing – Palgrave Macmillan, 2018. – (Critical Approaches to Children’s Literature). -pp. 211-226.
Ursula Le Guin’s powers as radical fantasy / Justyna Deszcz-Tryhubczak // In: Little red readings : historical materialist perspectives on children’s literature / ed. by Angela E. Hubler. – Jackson : University Press of Mississippi, 2014. – pp. 245-263.
Polish fairy-tale film : 130 years of innovation and counting / Justyna Deszcz-Tryhubczak, Marek Oziewicz // In: Fairy-tale films beyond Disney : International perspectives / ed. by Jack Zipes, Pauline Greenhill and Kendra Magnus – Johnston. – New York and London : Routledge, 2015.- pp. 152-165.
Kids and fish have no voice? : recent children’s literature about the People’s Republic of Poland as a platform for participatory historical culture / Justyna Deszcz-Tryhubczak // In: Children’s literature on the move : nations, translations, migrations / eds. Nora Maguire and Beth Rodgers. – Dublin : Four Courts Press, 2013. – pp. 134-150.
„’Minister,”said the girl, we need to talk'” : China Mieville’s Un Lun Dun as radical fantasy for children and young adults / Justyna Deszcz-Tryhubczak // In: Critical insights : contemporary speculative fiction / ed. M.Keith Booker. – Ipswich, Massachusetts : Salem Press, 2013. – p. 137-151.
From multiculturalism to pop cosmopolitanism : Transcultural exchanges in Salman Rushdie’s children’s books / Justyna Deszcz-Tryhubczak // In: Salman Rushdie / ed. Bernard F. Rodgers, Jr. – Ipswich : Salem Press, cop. 2012. – (Critical insights). – pp. 182-197.
Publikacje popularyzatorskie:
Z Ewą Maciejewską-Mroczek,„Najlepiej zapytać: Jak się komunikować z młodymi osobami? Jak o nich rozmawiać?”, 2023.
Już zawsze zbyt spóźnieni? O badaniach nad literaturą dla dzieci i młodzieży w antropocenie / Justyna Deszcz-Tryhubczak // W: Przyszłość : szkice o sztuce dla dziecka / pod redakcją Anny Marii Czernow i Joanny Żygowskiej. – Poznań : Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, 2022.
Z Macareną Garcíą-González: Children’s Literature as a Site of Slow Violence. 2021. Blog Reimaiging Childhood Studies.
Spotkanie jako sztuka a badania poświęcone literaturze dla dzieci w perspektywie post humanistycznej // W Spotkanie jako sztuka / pod redakcją Anny Marii Czernow i Joanny Żygowskiej. Poznań : Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, 2020.