mgr Anna Pilińska

AP

mgr Anna Pilińska

ZakładZakład Literatury i Kultury Amerykańskiej
emailanna.pilinska@uwr.edu.pl

Anna Pilińska jest wykładowczynią w Zakładzie Literatury i Kultury Amerykańskiej. Pracę magisterską zatytułowaną „Lolita between Adaptation and Interpretation: From Nabokov’s Novel and Screenplay to Kubrick’s Film” napisaną pod kierunkiem prof. Mariusza Marszalskiego obroniła w 2010 roku. W tym samym roku uzyskała również tytuł magistra filologii hiszpańskiej, a w 2011 roku rozpoczęła studia doktoranckie.

Zainteresowania naukowe Anny Pilińskiej obejmują twórczość Vladimira Nabokova, proza postmodernistyczna, opowiadania amerykańskie i latynoamerykańskie, filmowe adaptacje literatury, studia nad męskością i szeroko pojętą kulturę popularną. Anna Pilińska uczestniczyła aktywnie w kilkunastu konferencjach naukowych w kraju i za granicą (m.in. Praga, Lizbona, Cambridge, Dubrownik, Biarritz), w 2015 współorganizowała międzynarodową konferencję Focus on Fathers na Uniwersytecie Wrocławskim.

Od lutego 2025 roku, Anna Pilińska pełni funkcję pełnomocniczki Dziekanki Wydziału Neofilologicznego ds. równego traktowania i przeciwdziałania dyskryminacji.

Monografie naukowe:

Pilińska, Anna. Lolita Between Adaptation and Interpretation. From Nabokov’s Novel and Screenplay to Kubrick’s Film. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015.

Redakcje monografii:

Fatherhood in Contemporary Discourse: Focus on Fathers. Ed. Anna Pilińska, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2017, 275 pages, ISBN 978-1-4438-7323-9.

All Equally Real: Femininities and Masculinities Today (Inter-Disciplinary.Net, Praga 2013). Eds. Anna Pilińska and Harmony Siganporia, Oxford, UK: Inter-Disciplinary Press, 2014, 293 pages, ISBN 978-1-84888-312-3.

Artykuły i rozdziały w monografiach:

Pilińska, Anna. “Bodies We Obsess Upon: Corporality and Gender Performance in The Heart Machine (2014)” in: Bodies in Flux: Embodiments at the End of Anthropocentrism, eds. Barbara Braid and Hanan Muzaffar, Brill-Rodopi, 2017.

Pilińska, Anna. “Nurturing or Neutering? Women in Bobbie Ann Mason’s Shiloh & Other Stories” in: All Equally Real: Femininities and Masculinities Today, eds. Anna Pilińska and Harmony Siganporia, Oxford, UK: Inter-Disciplinary Press, 2014, pp. 47-55.

Pilińska, Anna. “Opowiadania Vladimira Nabokova jako literackie baśnie dla dorosłych” in: Baśń we współczesnej kulturze tom 1, Niewyczerpana moc baśni: literatura – sztuka – kultura masowa, ed. Kornelia Ćwiklak, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014, pp. 287-296.

Pilińska, Anna. “Delightful Deaths: Nabokov and the Joys of Mortality” in: Culture and Rites/Rights of Grief, eds. Zbigniew Białas, Paweł Jędrzejko, Julia Szołtysek; Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2013, pp. 123-134.

Pilińska, Anna. “Vladimir Nabokov’s Lolita: A Case of Postmodernized Gothicism” in: Anglica Wratislaviensia LI 2013, pp. 59-70.

Pilińska, Anna. “Dozwolone do lat czternastu: Dolores Haze i jej podobne”, w: Bo to zła kobieta była…: hetery, prostytutki, wariatki – kulturowy obraz kobiety (9-10 grudnia 2011), ed. Jowita Jagla; Łódź: Koło Naukowe Historyków Sztuki. Sekcja Dawna. Katedra Historii Sztuki. Uniwersytet Łódzki, 2013. – (Ars et scientia ; Vol. 1), pp. 309-318.

Pilińska, Anna. “Cela’s men and woman: multiple masculinities vs one femininity in Mazurka for two dead men”, in: Romanica Silesiana 8 (2013), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 284-291.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER