
Jonathan Owen jest starszym wykładowcą języka angielskiego z ponad dwudziestoczteroletnim doświadczeniem dydaktycznym. Pochodzi ze Stratford-upon-Avon, miejsca urodzenia Williama Szekspira. Prowadził zajęcia na University of Liverpool, Manchester Metropolitan University oraz Uniwersytecie Wrocławskim. Jego kariera akademicka koncentruje się na glottodydaktyce, opracowywaniu materiałów dydaktycznych, projektowaniu programów nauczania oraz ocenianiu na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Jest również certyfikowanym egzaminatorem Cambridge.
Jonathan ukończył studia licencjackie (Bachelor of Arts with Honours) w zakresie nauk humanistycznych na University of Nottingham, studia magisterskie (Master of Arts) w zakresie filologii angielskiej ze specjalnością językoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim (IFA) oraz studia podyplomowe w dziedzinie audiologii na University of Manchester – kierunek ścisły, który dodatkowo poszerzył jego perspektywę akademicką. Jego praca magisterska, napisana na Uniwersytecie Wrocławskim pod kierunkiem dra hab. Michała Szawerny, prof. UWr, dotyczyła sposobu kreacji postaci w uznanej powieści graficznej Watchmen autorstwa Alana Moore’a, Dave’a Gibbonsa i Johna Higginsa. Wykorzystując typologię wskaźników tekstowych Shlomith Rimmon-Kenan oraz teorię mieszanin pojęciowych (Conceptual Blending Theory) Gillesa Fauconniera i Marka Turnera, badania Jonathana wykazały, w jaki sposób tekst redefiniuje pojęcie superbohatera, ukazując rolę procesów poznawczych w interpretacji czytelnika oraz podkreślając centralne znaczenie językoznawstwa kognitywnego w analizie literackiej i kulturowej.
Mieszkając i studiując za granicą, Jonathan wnosi do swojej pracy dydaktycznej empatię i zrozumienie, dostrzegając wyzwania, przed jakimi stają studenci, adaptując się do nowych środowisk akademickich i kulturowych. Jego zainteresowania naukowe obejmują dydaktykę języka angielskiego oraz językoznawstwo, w szczególności językoznawstwo kognitywne, ze szczególnym uwzględnieniem powiązań między językiem, kulturą a procesem uczenia się.