
Sylwetka absolwenta
Sylwetka absolwenta Anglistyki I stopnia
Osoba, która ukończyła studia I stopnia na kierunku Anglistyka, wykazuje się znajomością języka angielskiego na poziomie biegłości C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) oraz drugiego języka obcego na poziomie min. A2 I. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa i literaturoznawstwa angielskiego, wzbogaconą wiedzą o wybranych zagadnieniach historii i kultury krajów angielskiego obszaru językowego.
Studia kładą nacisk na pracę z tekstem, gromadzenie, selekcjonowanie, krytyczną ocenę i przetwarzanie informacji, poprawne wnioskowanie, interpretację i analizę danych zawartych w różnorodnych tekstach fachowych. Poprzez szeroko zarysowany obszar studiów w studentach wykształca się elastyczność oraz oryginalność w podejściu do zagadnień natury humanistycznej, co w przyszłości przekłada się na kreatywność i przedsiębiorczość w rozwiązywaniu problemów oraz sprawność w komunikacji. Te kompetencje przygotowują absolwentów do podjęcia studiów magisterskich, a w dalszej perspektywie – pracy naukowej. Ponadto student rozwija w sobie wartości istotne dla obywatelstwa w Unii Europejskiej: wysokie standardy etyczne, wyrażające się poczuciem odpowiedzialności społecznej oraz zrozumieniem i poszanowaniem odrębności kulturowej.
Absolwent Anglistyki potrafi pracować z tekstem, przetwarzać informacje, analizować dane, zbudować logiczną wypowiedź oraz zinterpretować tekst. Potrafi myśleć krytycznie. Posiada umiejętności miękkie: potrafi funkcjonować w środowisku międzynarodowym i wielokulturowym.
Absolwent specjalności Globalne kultury i odmiany języka angielskiego posiada wszechstronną wiedzę na temat poszczególnych obszarów anglojęzycznych w ujęciu historycznym i współczesnym. Posiada kompetencje językoznawcze i literaturoznawcze, które mogą stanowić fundament pod rozwijanie własnych zainteresowań badawczych. Zdobywa praktyczną orientację w kulturowym i geopolitycznym bogactwie globalnego angielskiego. Może spożytkować nabytą wiedzę tak w międzynarodowych, różnorodnych kulturowo korporacjach, jak i w pracy dla struktur unijnych, władz lokalnych, szczególnie w ich międzynarodowych relacjach, instytucjach kultury i nauki, a także edukacji, oraz organizacjach pozarządowych.
Absolwent specjalności tłumaczeniowej zna różnorodne techniki tłumaczeniowe i potrafi je praktycznie zastosować. Rozumie specyfikę procesu negocjacji znaczenia w tłumaczeniu, zna potrzebne do tego celu narzędzia oraz dysponuje znajomością rynku tłumaczeniowego, co umożliwia mu podjęcie pracy zawodowej w firmach tłumaczeniowych, a także uczestniczenie w tworzeniu korpusów językowych stanowiących bazę słowników używanych następnie w przekładach specjalistycznych.
Absolwent specjalności Język angielski w komunikacji profesjonalnej posiada kompetencje komunikacyjne w zakresie języka ogólnego oraz języka specjalistycznego, niezbędne do efektywnej komunikacji biznesowej oraz do pośredniczenia w międzynarodowych kontaktach prawnych, gospodarczych i handlowych. Jest wyposażony w podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów życia gospodarczego, aspektów prawnych wymiany handlowej oraz tworzenia własnych elektronicznych baz leksykalnych. Absolwent posiada podstawową wiedzę z zakresu przekładoznawstwa i potrafi zastosować nowoczesne technologie informatyczne w tłumaczeniu. Potrafi prowadzić korespondencję handlową oraz negocjacje w języku angielskim zgodnie z obowiązującą etykietą biznesową, zarówno w Polsce jak i w krajach anglojęzycznych. Jest świadomy istniejących różnic międzykulturowych w sferze kontaktów prawnych, gospodarczych i handlowych.
Po ukończeniu modułu nauczycielskiego absolwent zna podstawy psychologii, pedagogiki oraz metody i techniki nauczania języka angielskiego odpowiednie dla szkoły podstawowej, podstawy programowe i inne dokumenty oświatowe, potrafi nawiązać kontakt z uczniami, stosuje nowoczesne środki dydaktyczne, potrafi planować pracę na lekcji i motywować uczniów, a także pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nabyta wiedza, umiejętności i kompetencje są niezbędne do efektywnej pracy w zawodzie nauczyciela języka angielskiego, a także lektora czy trenera językowego.
Absolwent studiów I stopnia ma nawyk dalszego samokształcenia i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia, do kariery akademickiej, do pracy w szkole, do tłumaczeń specjalistycznych, akademickich i literackich, do działalności wydawniczej; może podjąć się roli organizatora i propagatora kultury; może ubiegać się o zatrudnienie w instytucjach samorządu lokalnego, turystyce, a także czasopismach i mediach elektronicznych. Przygotowany jest do działalności wymagającej reprezentacyjnego zastosowania języka angielskiego (media, polityka) oraz działalności związanej z obsługą klienta w wielu branżach biznesu (np. bankowości). Posiada kompetencje niezbędne do działań związanych z szeroko pojętą humanistyką i kulturą, na styku humanistyki, biznesu i twórczości, oraz komunikacji wielokulturowej, PR i HR.
Sylwetka absolwenta Anglistyki II stopnia
Absolwent studiów II stopnia na kierunku Anglistyka wykazuje się znajomością języka angielskiego na poziomie biegłości C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz drugiego języka obcego na poziomie min. A1I.
Posiada pogłębioną wiedzę z językoznawstwa i literaturoznawstwa oraz umiejętność jej przekazywania. Potrafi samodzielnie przetwarzać i przekazywać informacje w języku angielskim. Jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia swoich kompetencji językowych, zapoznawania się z kulturą krajów angielskiego obszaru językowego, reagowania na potrzeby rynku i podejmowania nowych wyzwań, często związanych z koniecznością rozszerzania swojej wiedzy i umiejętności koniecznych do wkraczania w nowe rodzaje aktywności społecznej i zawodowej. Przygotowany jest zarówno do pracy samodzielnej, jak i w zespole. Jest uwrażliwiony na wielokulturowość, różnorodność teorii naukowych i poglądów. Ukierunkowany jest na kreatywność i odwagę formułowania własnych wniosków popartych solidną argumentacją.
Po ukończeniu modułu nauczycielskiego absolwent zna podstawy psychologii, pedagogiki oraz metody i techniki nauczania języka angielskiego odpowiednie dla szkoły ponadpodstawowej, podstawy programowe i inne dokumenty oświatowe, potrafi nawiązać kontakt z uczniami, stosuje nowoczesne środki dydaktyczne, potrafi planować pracę na lekcji i motywować uczniów, a także pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ta wiedza i umiejętności umożliwiają mu podjęcie pracy zawodowej w charakterze nauczyciela języka angielskiego oraz wychowawcy klasy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Absolwent studiów II stopnia jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia, do kariery akademickiej, do pracy w szkole lub w biurze tłumaczeń. Może podjąć się roli organizatora i propagatora kultury, ubiegać się o zatrudnienie w międzynarodowych i wielokulturowych podmiotach gospodarczych, organizacjach pozarządowych i administracji państwowej, instytucjach samorządu lokalnego, turystyce, a także w wydawnictwach i mediach elektronicznych. Jest przygotowany do działalności wymagającej reprezentacyjnego zastosowania języka angielskiego oraz działalności związanej z obsługą klienta w wielu branżach biznesu, np. bankowości. Posiada kompetencje niezbędne do działań związanych z szeroko pojętą humanistyką i kulturą, na styku humanistyki, biznesu i twórczości, oraz komunikacji wielokulturowej.