dr hab. Wojciech Drąg, prof. UWr

Drąg

dr hab. Wojciech Drąg, prof. UWr

Stanowiskoprofesor uczelni
ZakładZakład Literatury Angielskiej i Studiów Porównawczych
emailwojciech.drag@uwr.edu.pl

Wojciech Drąg jest profesorem uczelni zatrudnionym w Zakładzie Literatury Angielskiej i Studiów Porównawczych. W latach 2006-2007 odbył kurs magisterski na walijskim Uniwersytecie w Glamorgan (obecnie University of South Wales), gdzie pod kierunkiem dr. Jeffa Wallace’a napisał dysertację poświęconą wczesnym powieściom Juliana Barnesa. W 2007 r. uzyskał tytuł Master of Arts in Literature, Culture and Society. W latach 2009-2013 doktorant na Wydziale Filologicznym UWr. W 2013 r. obronił pracę doktorską o relacjach między stratą i pamięcią w powieściach Kazuo Ishiguro, która powstała pod kierunkiem prof. Ewy Kębłowskiej-Ławniczak. W 2021 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego.

W latach 2014-2016 Wojciech Drąg pełnił funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Filologii Angielskiej ds. nauki i rozwoju. W latach 2016-2021 sprawował funkcję zastępcy dyrektora ds. finansowych i rozwoju infrastruktury. Obecnie jest odpowiedzialny za naukę i finanse.

W 2018 r. spędził trzy miesiące na University of Utah w ramach stypendium Fundacji Kościuszkowskiej. W 2021 r. odbył trzymiesięczne stypendium w amerykańskim Dartmouth College jako stypendysta Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. W 2020 r. otrzymał stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców, a w 2021 r. nagrodę „Iuvenes Wratislaviae” przyznawaną przez wrocławski oddział Polskiej Akademii Nauk. W 2023 r. stypendysta rządu francuskiego (miesięczny pobyt w École normale supérieure w Lyonie).

Wojciech Drąg jest autorem monografii Collage in Twenty-First-Century Literature in English: Art of Crisis (2020) i Revisiting Loss: Memory, Trauma and Nostalgia in the Novels of Kazuo Ishiguro (2014; japońskie tłumaczenie – 2021), współredaktorem tomów Critical Perspectives on Max Porter (2024), The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction (2019), Spectrum of Emotions: From Love to Grief (2016) i War and Words: Representations of Military Conflict in Literature and the Media (2015) oraz autorem ponad czterdziestu innych publikacji naukowych. Jego zainteresowania akademickie obejmują współczesną powieść brytyjską i amerykańską oraz wszelkiego rodzaju eksperymenty formalne w literaturze.

Więcej informacji: Academia.edu

Monografie autorskie

Drąg, W., Collage in Twenty-First-Century Literature in English: Art of Crisis. Nowy Jork: Routledge, 2020.

Drąg, W., Revisiting Loss: Memory, Trauma and Nostalgia in the Novels of Kazuo Ishiguro. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2014. [tłumaczenie na język japoński – Tokio: Suiseisha, 2020]

Redakcja monografii

Rudrum, D., Wojtas P., Drąg W. Critical Perspectives on Max Porter. New York: Routledge, 2024.

Guignery, V., Drąg, W., The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction. Wilmington: Vernon Press, 2019.

Drąg, W., Kębłowska-Ławniczak, E., Spectrum of Emotions: From Love to Grief. Frankfurt am Mein: Peter Lang, 2016.

Drąg, W., Krogulec, J., Marecki M., War and Words: Representations of Military Conflict in Literature and the Media.  Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2016.

Publikacje w czasopismach

Drąg, W., 2023, Material Loss: Multimodality and Mourning in B.S. Johnson’s The Unfortunates and Anne Carson’s Nox. Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 18 (2): 129-43.

Drąg, W., 2022, Collage Autothanatographies: David Markson’s Reader’s Block Quartet and Evan Lavender-Smith’s From Old NotebooksOrbis Litterarum 77: 19-36.

Drąg, W., 2021, „Houses. Cats. Cars. Trees. Me”: Outward and Inward Journeys in Joe Brainard’s Collage TraveloguesStudia Anglica Posnaniensia 56: 235-48.

Drąg, W., 2021, Fame at Last: Belated Experimentalists RevisitedHungarian Journal of English and American Studies 27 (1): 179-82.

Drąg, W., 2020, The Collage Novel’s Uses of the Readymade in Tom Phillips’s A Humument and Graham Rawle’s Woman’s WorldLitteraria Copernicana 3 (35): 127-39.

Drąg, W., 2020, Review: Magda Dragu, Form and Meaning in Avant-Garde Collage and MontagePolish Journal of English Studies 6.1: 68-71.

Drąg, W., 2020, The Goldsmiths Prize and Its Conceptualization of Experimental LiteraturePolish Journal of English Studies 5.1: 35-55.

Drąg, W., 2020, Embraceable Joe: Notes on Joe Brainard’s ArtElectronic Book Review, 6 June.

Drąg, W., 2020, A galaxy of signifiers”: David Clark’s 88 Constellations for Wittgenstein as a Paradigm of the Barthesian Writerly/Plural TextLublin Studies in Modern Language and Literature 44.2: 113-22.

Maziarczyk, G. & W. Drąg, 2020, Narrative Fiction and Other Media: An IntroductionLublin Studies in Modern Language and Literature 44.2: 1-2.

Drąg, W., 2019, Collage and Crisis in Steve Tomasula’s VAS: An Opera in Flatland and Lance Olsen’s Head in Flames. Notre Dame Review 48 

Drąg, W., 2019, The Curious Case of the British Avant-GardeHungarian Journal of English and American Studies 25.1: 438-441.

Drąg, W., 2019, Joe Brainard’s I Remember, Fragmentary Life Writing and the Resistance to Narrative and Identity.Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture 9: 224-36.

Drąg, W., 2018, Cutting to the Chase: Microfictions, Empathy and the New SincerityBrno Studies in English 44/1: 103-17.

Drąg, W., 2018, The Curricular Canon of Twentieth- and Twenty-First Century British and Irish Literature at Polish UniversitiesAnglica Wratislaviensia 56 (2018): 45-56.

Drąg, W., 2017, Jenny Offill’s Dept. of Speculation and the Revival of Fragmentary WritingMiscelánea: A Journal of English and American Studies 56: 57-72.

Drąg, W., 2016, Heteroglossia and Fragmentariness in The Absent Therapist by Will EavesStudia Anglica Posnaniensia 51/4: 53-66.

Drąg, W., 2016, “A Novel Against the Novel”: David Markson’s Antinovelistic TetralogyPolish Journal of English Studies 1.1: 11-26.

Drąg, W., 2016, “I’m a I’m a Scholar at the Moment”: The Voice of the Literary Critic in the Works of American Scholar-MetafictionistsAmerican, British and Canadian Studies 26: 36-51.

Drąg, W., 2016, Trauma with a Pinch of Salt (review of The Edges of Trauma by Tamas Benyei and Alexandra Stara). Hungarian Journal of English and American Studies  22.1: 285-90.

Drąg, 2015, W. Compulsion to Re-enact: Trauma and Nostalgia in Tom McCarthy’s Remainder. Hungarian Journal of English and American Studies  21.2: 377-92.

Drąg, W., 2015, Wilfred Owen and the Great War CentenaryAnglica Wratislaviensia 53: 55-64.

Drąg, W., 2014, The Man Booker Prize and the Emerging Canon of Contemporary British FictionStudia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 9: 17-28.

Drąg, W., 2013, Modernism – an Abandoned Legacy?: Gabriel Josipovici’s Critique of the Contemporary British Novel, Interactions: Ege Journal of British and American Studies 1: 87-94.

Drąg, W., 2011, The Construction of an Alternative Reality in Kazuo Ishiguro’s The Unconsoled and Its Metaphorical Capacity, Philologica Wratislaviensia: Acta et Studia 6: 65-76.

Drąg, W., 2011, The Shadow of the Nagasaki Bombing in Kazuo Ishiguro’s A Pale View of HillsBiuletyn Naukowy Wrocławskiej Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej 1: 12-16.

Drąg, W., 2010, Elements of the Dreamlike and the Uncanny in Kazuo Ishiguro’s The UnconsoledStyles of Communication 1: 31-40.

Drąg, W., 2009, ‘I don’t believe in God but I miss Him’: Religion and Nostalgia in the Work of Julian Barnes, American, British and Canadian Studies 2: 130-142.

Rozdziały w monografiach

Drąg, W. The Rise and Rise of Max Porter. Critical Perspectives on Max Porter, red. D. Rudrum, P. Wojtas & W. Drąg, New York and Abingdon: Routledge, 2024: 1-20.

Drąg, W. „Only connect” – mikrofikcje jako ćwiczenia z empatii: How We Are Hungry, Short Short Stories i How the Water Feels to the Fishes. Dave Eggers: Mistrzowie Literatury Amerykańskiej, red. J. Nikiel, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2024: 57-73.

Drąg, W. The Dispersed Self, the Database and Digital Biography: David Clark’s 88 Constellations for Wittgenstein. The Experimental Book Object: Materiality, Media, Design, red. S. Sjöberg, M. Keskinen & A. Karhumaa, New York and Abingdon: Routledge, 2023: 176-94.

Drąg, W., Radykalnie zwięzłe sceny z życia postindustrialnego (Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi). David Foster Wallace: Mistrzowie Literatury Amerykańskiej, red. J. Hetman, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2021: 85-101.

Drąg, W., Collage Manifestos: Fragmentation and Appropriation in David Markson’s This is Not a Novel and David Shields’s Reality Hunger. The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction, red. Guignery, V., Drąg, W., Wilmington: Vernon Press, 2019: 107-22.

Guignery, V., Drąg, W. Introduction: The Art of the Fragment. The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction, red. Guignery, V., Drąg, W., Wilmington: Vernon Press, 2019: XI-XXX.

Drąg, W. Pamięć, nostalgia i przymus powtarzania w „Resztkach” Toma McCarthy’ego. Powieść brytyjska w XXI wieku: szkice, red. Ewa Kowal, Bożena Kucała i Robert Kusek, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018: 37-50.

Drąg, W. In Pieces: Fragmentation, Friendship and Mourning in B.S. Johnson’s The Unfortunates. The Politics and Poetics of Friendship, red. Ewa Kowal i Robert Kusek, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017: 323-34.

Drąg, W. Dziedzictwo tradycji irlandzkiego eksperymentu literackiego: A Girl Is a Half-formed Thing. Powieść irlandzka w XXI wieku. Szkice, red. Ewa Kowal i Robert Kusek, Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016: 133-50.

Drąg, W. Not about Glory, Honour or Majesty: The Representation of War in a GCSE Poetry Anthology. War and Words: Representations of Military Conflict in Literature and the Media, red. Wojciech Drąg, Jakub Krogulec i Mateusz Marecki, Newcastle:Cambridge Scholars Publishing, 2016: 133-42.

Drąg, W., Writing cure? Narrating the Loss in Kazuo Ishiguro’s An Artist of the Floating World and The Remains of the DayThe Self Industry: Therapy and Fiction, red. Woźniakowska A., Szurman J., Kowalczyk-Twarowski K., Wydawnictwo UŚ, 2015: 190-204.

Drąg, W., Thwarted Quests for Meaning: Religion, Art and Love in the Early Novels of Julian Barnes, Stunned into Uncertainty: Essays on Julian Barnes’s Fiction, red. Tory E., Vesztergom J., Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2014: 99-114.

Drąg, W., Putting It Bluntly: Elizabeth Costello in Krzysztof Warlikowski’s (A)pollonia, Travelling Texts: J.M. Coetzee and Other Writers, red. Kucała B., Kusek R., Peter Lang, 2014: 49-62.

Drąg, W., Beyond the Confines of Realism: Seeking New Metaphors for Memory in Kazuo Ishiguro’s When We Were OrphansCrossroads in Literature and Culture, red. Fabiszak J., Urbaniak-Rybicka E., Wolski B., Springer-Verlag,2013: 331-40.

Drąg, W., Elements of the Dreamlike and the Uncanny in Kazuo Ishiguro’s The Unconsoled [przedruk], Znajome staje się przerażające: Pojęcie niesamowitego w  języku i kulturze, red. Wicher A., Wydawnictwo AHE w Łodzi, 2013: 185-96.

Drąg, W., “Year after year, blunder after blunder”: The Compulsion to Repeat in Kazuo Ishiguro’s The Unconsoled, Culture and Rites/Rights of Grief, red. Białas Z., Jędrzejko P., Szołtysek J., Cambridge Scholars Publishing, 2013: 208-22.

Drąg, W., Living with the Wound: A Comparative Analysis of the Representations of Post-Atomic Trauma in Kazuo Ishiguro’s “A Strange and Sometimes Sadness” and A Pale View of HillsComparative Studies in Anglophone LiteraturesTransnational, Postcolonial,and Auto/Thematic (Re)Considerations and (Re)Visions, red. Koneczniak G., Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012: 125-36.

Drąg, W., “To have been here”: Language and Loss in Julian Barnes’s Flaubert’s Parrot and John Banville’s The Sea, PASEPapers: Studies in Culture and Literature, red. Cichoń A., Kębłowska-Ławniczak E., Atut, 2009: 45-50.

Publikacje popularnonaukowe Drąg W., Pisarz świata ułudyTygodnik Powszechny 42 (2017): 76-78.

Drąg, W., Literacki Nobel dla Kazuo IshiguroTygodnik Powszechny (5.10.2017): wydanie internetowe.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Przechodzę do polityki prywatności
Return